Enthousiast
Ze legden hun automaatplan voor aan Rick Veldhoven, de grondlegger van Tante Door. Die was direct enthousiast en bood aan de marketing te verzorgen. Dat aanbod werd met beide handen aangegrepen. Van Meijeren: “Zonder hun professionele hulp hadden we het nooit voor elkaar gekregen. Het liep vrijwel direct al goed. Maar de absolute verkooppiek was tijdens Kerstmis. Het kippenvlees was toen bijna niet aan te slepen.” Door plaatselijke wegwerkzaamheden en de derde coronagolf is de verkoop ten tijde van het interview wat teruggelopen. Maar normaal gesproken worden er gemiddeld per week zo’n 120 bakjes vlees uit de automaat getrokken. Daarbij gaat het vooral om toevallige voorbijgangers en mensen uit de nabije omgeving. De voorraad kipproducten in de automaat wordt om de vijf dagen volledig ververst. Het onverkochte vlees gaat linea recta de vriezer in. De familie Van Meijeren gooit het in de eigen pan en verkoopt het aan familie, kennissen en vrienden. “Het is belangrijk dat je daar een vast kringetje van afnemers voor opbouwt”, zegt Willem van Meijeren.
Eieren
De vleesautomaat was een forse investering (“Je kunt er een leuke auto voor kopen”). Met name de koelmogelijkheid maakte het extra kostbaar. Maar dan heb je ook wat. Zo kunnen ze op afstand via hun telefoon allerlei informatie bekijken. Bijvoorbeeld hoeveel vakken er leeg zijn en of er dus aangevuld moet worden. Terugkijkend op de afgelopen acht maanden zijn ze tevreden over de omzet. Sterker nog: ze hebben de smaak te pakken. Willem van Meijeren: “We hebben sinds kort ook allerlei soorten pap in de automaat staan, bitterkoekjesvla, yoghurt met bosvruchten, noem maar op. We hebben zelfs nóg een automaat besteld. Die wordt over een paar maanden geleverd. Nee, niet voor kippenvlees, maar voor eieren. Daar is geen koeling voor nodig. Dus dat scheelt flink in de aanschafprijs.” Elsbeth van Meijeren: “We hebben twee offertes uitstaan. Nee, daar kunnen we nu nog niets over zeggen. Maar het wordt wel weer iets bijzonders.”