Vraag naar biologische voeding blijft groeien

18 oktober, 2018

Consument wil duurzaam en verantwoord voedsel

 

De agrarische sector heeft te maken met een markt waarin gezondheid en duurzaamheid steeds belangrijker worden. Consumenten worden zich steeds bewuster van hun voeding. Ze letten op hoe het geproduceerd wordt, ze eten minder (maar wel béter) vlees en vragen ook om betere kwaliteit groente en fruit.

 

De afzet van biologische voeding groeit in Nederland veel sneller dan de afzet van de rest van de foodmarkt zo blijkt uit cijfers van de afgelopen vijf jaar. In deze periode is de verkoop van biologische voeding jaarlijks met gemiddeld 10% gestegen, terwijl de foodmarkt als geheel niet meer dan 1% per jaar groeide. De verwachting is dat deze groei de komende jaren verder zal aanhouden en dat het marktaandeel biologisch in Nederland zal groeien van 3% nu naar 7% in 2025. Daarmee loopt Nederland overigens nog altijd achter ten opzichte van het buitenland. In Denemarken is het biologische marktaandeel ruim 8%, terwijl het marktaandeel in Duitsland ruim 4% bedraagt.

 

Waarom biologisch voedsel?

De sterkst groeiende categorieën biologische voeding zijn eieren, vlees, brood en banket, soep en babyvoeding. Wat zijn de drie belangrijkste redenen voor de consument om te kiezen voor biologisch?
Ten eerste hebben recente schandalen in de reguliere voedselketen het vertrouwen van de consument geschaad. De strikte eisen waaraan de productie en verkoop van biologisch eten moet voldoen, geeft de consument vertrouwen. Consumenten beoordelen dat biologisch voedsel veilig is en dat de keten transparant is over de herkomst van het eten.
Een tweede reden is dat de consument zich meer en meer bewust wordt van de impact van voedsel op de gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat biologisch in de ogen van veel consumenten gezonder is dan gangbaar geproduceerd voedsel.
De laatste reden om voor biologisch voedsel te kiezen heeft met de sterke groeicijfers en het toenemende marktaandeel ervan te maken. Dat leidt ertoe dat de grote supermarktketens en discounters hun aanbod van biologische producten verbreden. Biologisch voedsel wordt daardoor toegankelijk voor een breder publiek. De verwachting is dat het prijsverschil tussen biologisch en regulier verder afneemt door verdere professionalisering van de keten en hogere rotatiesnelheid op het schap.

 

Directeur De Valk Wekerom:

,,Vraag naar duurzaam voedsel leidt tot maatwerkvoer”

De groeiende vraag naar biologisch en duurzaam verantwoord voedsel is ook merkbaar binnen De Valk Wekerom. Directeur Michael Mackaay ziet door die ontwikkeling de vraag naar diervoeder veranderen. ,,We doen inmiddels behoorlijk wat biologisch voer. Dat past bij onze klanten. Dat zijn merendeel kleinere familiebedrijven, die relatief snel kunnen en willen omschakelen. Wij hebben daar vanzelfsprekend op ingehaakt. Het Beter Leven keurmerk kuikens betreft traag groeiende vleeskuikens. Die hebben meer ruimte, daglicht, uitloop en afleiding. Dat vereist speciale voeders met een andere samenstelling. We hebben daar onze eigen recepten voor ontwikkeld. Met als resultaat: heel mooi maatwerkvoer.’’


Contact met De Valk Wekerom

Bedrijfsgegevens


  • Hoge Valkseweg 58, 6741 GN Lunteren
  • Postbus 3, 6740 AA Lunteren
  • +31(0) 318 461 141
  • +31(0) 318 461 657
  • info@dvw.nl

Volg ons

Stuur ons een bericht